Scientific journal
European Student Scientific Journal
ISSN 2310-3094

DEVELOPMENT OF CULTURE STUDENTS CHILD´S MUSICALSCHOOL IN THE PROCESS OF STUDY OF WORKS OF NATIONAL COMPOSERS

Kuzina Yu.V. 1
1 «Mordovian state pedagogical Institute named after M. E. Evsevyev»
Развитие культуры учащихсяявляется одним из ключевых целевых направлений музыкаль-ного образования, реализация которого находит свое отражение в деятельности различных учреждений системы дополнительного образования, к которым относятся и детские музы-кальные школы. Детские музыкальные школы призваны формировать личностные качества учащихся, развивать музыкальную культуру учащихся. Вструктура культуры личности, раз-виваемой в процессеизучения произведений национальных композиторов, включает: музы-кальную грамотность (когнитивный компонент), чувства, эмоции, мотивы (мотивационно-ценностный компонент), музыкальную деятельность (операциональный компонент), которая включает в себя разнообразную творческую музыкальную деятельность. Результативность культурного развития учащихся в процессе изучения произведений национальных компози-торов обеспечиваетсяпедагогическимизадачами,соотносимыми с основополагающими кри-териями отбора музыкального материала из произведений национальных композиторов.
Development of the culture of students is one of the key target areas for music education, the im-plementation of which is reflected in the activities of various institutions of additional education, including children´s musical school. Children´s musical schools are urged to develop personal quali-ties of students, to develop a musical culture of the students. In the structure of cultural identity, developed in the process of studying works of national composers, includes: musical literacy (the cognitive component), feelings, emotions, motives (motivational values component), musical activi-ties (operational component, which includes a variety of creative musical activities. The effective-ness of cultural development of pupils during studying works of national composers provided peda-gogical tasks related to the basic criteria of selection of the musical material of the works of national composers.
national composers
development
personality
music culture
culture