Scientific journal
European Student Scientific Journal
ISSN 2310-3094

POSSIBILITIES OF VOCATIONAL GUIDANCE METOD’S PROGRAMM REALIZATION

Romanchukov S.V. 1
1 National Research Tomsk Polytechnic University
Невозможно переоценить значимость профориентации учащихся для современной системы высшего образования. Своевременное определение сильных и слабых сторон каждого отдельного абитуриента и учёт их учёт при выборе профессии позволяет достичь наилучших результатов образовательного процесса. В настоящее время наиболее удобным инструментом массового тестирования являются тестовые программы и интернет-приложения. Однако существует достаточно большое количество методик тестирования, в ходе практического применения эти методики видоизменяются, совершенствуются, что налагает на тестовые программы ряд дополнительных требований. Главное из них – гибкость представления данных и большой модернизационный ресурс. Подразумевается, что психолог, не обладающим глубокими познаниями о программировании, должен обладать возможностью без посторонней помощи внести исправления в программу, например скорректировать текст опросника или изменить весовые коэффициенты тестов. Данная работа посвящена выделению основных свойств, общих для различных методик профориентационного тестирования и разработке на их основе тестового приложения.
It is impossible to overestimate the importance of student’s and applicant’s career guidance for contemporary higher education system. Early identification of strengths and weaknesses of each individual applicant and record their consideration in choosing a career allows achieving the best results of the educational process. Currently, the most useful tools of mass testing are software and Internet testing applications. However, there are quite a number of testing methods, in the practical application of these techniques, they are incessantly modified, improved, which puts to the test program, a number of additional requirements. The most important ones - flexible data representation and a large modernization resource. It is understood that the psychologist, who do not have deep knowledge about programming, must be able to make corrections to the program, such as to correction of the questionnaire or changing the weights of tests, without any help. This work is dedicated to the identification of key properties that are common to different methods of vocational guidance testing and test application development on this basis.
career guidance
psychological testing
database
information model